W związku z ukazaniem się dnia 19 października 2016 r. w Gazecie Wyborczej oraz Radiu Szczecin wywiadów z byłym Dyrektorem Szpitala Specjalistycznego im. prof. A. Sokołowskiego w Szczecinie Zdunowie Panem Prof. Tomaszem Grodzkim, niniejszym przedstawiamy nasze oświadczenie.
OŚWIADCZENIE FORMEDIS
W trakcie przeprowadzanego przez nas audytu Szpitala Specjalistycznego im. prof. A. Sokołowskiego w Szczecinie Zdunowo oraz w trakcie prezentacji jego wyników, nigdy nie podważaliśmy osiągnięć Szpitala w zakresie posiadanej przez niego infrastruktury oraz poziomu leczenia, jakie osiągnął Szpital pod kierownictwem Pana Prof. Tomasza Grodzkiego. Mało tego, wielokrotnie w trakcie prezentacji wyników audytu, podkreślaliśmy, że niewiele szpitali w Polsce ma tak wspaniałą infrastrukturę, jaka powstała w wyniku rozbudowy budynku Szpitala w Zdunowie. Zarówno jako audytorzy, ale przede wszystkim jako pacjenci, życzylibyśmy sobie, aby wszystkie szpitale posiadały taką infrastrukturę, jaką po rozbudowie posiada Szpital w Zdunowie.
Jednakże, przedmiotem zleconych nam prac audytorskich, nie była ocena jakości infrastruktury posiadanej przez Szpital, ale przede wszystkim określenie przyczyn trudnej sytuacji ekonomiczno-finansowej, w jakiej znalazł się Szpital oraz określenie ryzyk związanych z dalszym funkcjonowaniem Szpitala i przedstawienie sposobów ich redukcji, eliminacji lub dywersyfikacji.
Niepodważalne fakty, wynikające z audytu to:
Jednocześnie z całą mocą chcielibyśmy podkreślić, że przedmiotem audytu nie była analiza ewentualnego połączenia Szpitala w Zdunowie z innym szpitalem, w tym z Samodzielnym Publicznym Wojewódzkim Szpitalem Zespolonym, zlokalizowanym przy ul. Arkońskiej 4 w Szczecinie. W tym zakresie nie wydawaliśmy żadnych rekomendacji. Mało tego, wielokrotnie podkreślaliśmy, że ewentualna decyzja o połączeniu Szpitala powinna być poprzedzona szczegółową analizą organizacyjną i finansowo-ekonomiczną opłacalności takiego posunięcia.
Zagadnienia poruszone w przedmiotowym wywiadzie z panem Prof. Tomaszem Grodzkim pozwalamy sobie podzielić na niemerytoryczne – nie związane z raportem, będącym podsumowaniem audytu oraz merytoryczne – bezpośrednio związane z wynikami audytu zamieszczonymi w raporcie.
W zakresie zagadnień niemerytorycznych – nie związanych z wynikami przedmiotowego audytu – oświadczamy co następuje:
pozostali kluczowi członkowie zespołu zaangażowani w audyt Szpitala to:
W świetle powyższego nieprofesjonalne jest publiczne podważanie naszych kompetencji w sytuacji braku jakiejkolwiek wiedzy na temat działalności naszej firmy, która specjalizuje się wyłącznie w badaniach audytorskich i usługach doradczych na rynku ochrony zdrowia i posiada doświadczenie z licznych analiz szpitali publicznych i innych podmiotów leczniczych;
Odnosząc się do zagadnień merytorycznych w przedmiotowym wywiadzie, oświadczamy co następuje:
W żadnej części Raportu nie stwierdziliśmy, że Szpital na dzień dzisiejszy „wykonuje zbyt mało zabiegów, ponieważ posiada zbyt małą ilość łóżek”. Stwierdzenie to jest wyrwane z kontekstu całego ponad 360 stronnicowego raportu z audytu. Potwierdziliśmy, że obłożenie łóżek na oddziałach zabiegowych wynosi ok. 70%. Stwierdziliśmy natomiast, że błędnym założeniem wyjściowym inwestycji był brak zbilansowania posiadanej bazy łóżkowej z potencjałem zabiegowym, jaki powstał w wyniku rozbudowy Szpitala, co oznacza, że nawet gdyby Szpital podpisał z NFZ kontrakty, pozwalające na pełne wykorzystanie utworzonej, w wyniku rozbudowy Szpitala, bazy zabiegowej (bloków operacyjnych), to potencjał ten nie mógłby być wykorzystany ze względu na zbyt małą bazę łóżkową, tym bardziej, że zgodnie z obowiązującym na dzień dzisiejszy prawem, w terminie do dnia 31 grudnia 2017 roku pomieszczenia, w których prowadzona jest działalność lecznicza, będą musiały zostać dostosowane do wymagań określonych przepisami prawa, w tym w szczególności do § 18. Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 26 czerwca 2012 r. w sprawie szczegółowych wymagań, jakim powinny odpowiadać pomieszczenia i urządzenia podmiotu wykonującego działalność lecznicza? (Dz.U. 2012 poz. 739), które mówi, że „łóżka w pokojach łóżkowych są dostępne z trzech stron, w tym z dwóch dłuższych”. Obecnie nie wszystkie sale oddziałów zabiegowych Szpitala spełniają te wymagania, co będzie skutkować zmniejszeniem liczby łóżek na oddziałach zabiegowych o ok. 15% (z 194 na dzień dzisiejszy do 165 po dostosowaniu);
W przedmiotowym wywiadzie oświadczono, że Szpital w Zdunowie „…wykonuje 30 zabiegów dziennie”. Niepodważalnym faktem, wynikającym z naszego audytu, potwierdzonym w Radiu Szczecin, przez Panią Joannę Fajfer-Ślósarek, rzecznika prasowego Szpitala w Zdunowie, jest fakt, że Szpital średnio wykonuje około 16 operacji na dobę (dokładnie 16,64), co przy 11 salach operacyjnych, daje średnio 1,51 operacji dziennie na 1 salę operacyjną (!). Przed rozbudową Szpital posiadał 5 sal operacyjnych i wykonywał średnio 2,85 operacji na 1 salę.
W związku z tym, że sama liczba zabiegów nie jest miarodajnym wskaźnikiem (jeden typ operacji może trwać 30 min. inny typ operacji 5-6 godzin lub więcej), dodatkowo, oprócz wskaźnika liczby operacji, w trakcie audytu dokonaliśmy analizy średniego czasu wykonywania zabiegów na bloku operacyjnym. Metodologia, jaką przyjęliśmy (i jaka pozwalała nam na porównanie Szpitala w Zdunowie do innych szpitali, dla których organem tworzącym jest Samorząd Województwa Zachodniopomorskiego) był czas netto wykonania zabiegu, który w przypadku Szpitala w Zdunowie wyniósł 1,8 godziny dziennie na 1 salę operacyjną. Czas ten przed rozbudową Szpitala wynosił 3,40 godz. dziennie na 1 salę. Przy tak niskim poziomie wykorzystania sal zabiegowych, zarzut, że nie przyjęliśmy metodologii analizy czasu brutto zabiegów (wraz z przygotowaniem pacjenta do zabiegu, wybudzeniem pacjenta oraz sprzątaniem i dezynfekcją sali operacyjnej) jest nieuzasadniony:
Dodatkowo należy dodać, że w trakcie wizji lokalnej stwierdziliśmy, że część sal operacyjnych posiadanych przez Szpital jeszcze nigdy nie została wykorzystana a znajdujący się na ich wyposażeniu sprzęt i aparatura medyczna nie została nawet rozpakowana;
W przedmiotowym wywiadzie (ze strony redaktora prowadzącego) padło stwierdzenie, że koszt niezbędnych inwestycji, jakie należy ponieść, aby Szpital w Zdunowie dostosować do wymagań określonych przepisami prawa audytor oszacował na kwotę powyżej 50 mln zł. Pragniemy sprostować, że koszt niezbędnych inwestycji, jakie należy ponieść na dostosowanie Szpitala w Zdunowie do wymagań określonych przepisami prawa, oszacowaliśmy na kwotę ok. 19 mln zł (licząc wyłącznie niezbędne inwestycje dostosowawcze i odtworzeniowe) a pozostała kwota ok. 34 mln zł stanowi ryzyko inwestycyjne, na ewentualne odtworzenie sprzętu i aparatury medycznej starszej niż 10 lat w latach 2016 – 2020.
Jednocześnie pragniemy poinformować, że w każdej chwili jesteśmy gotowi na debatę z Panem Prof. Tomaszem Grodzkim dotyczącą wyników przeprowadzonego audytu i sytuacji Szpitala w Zdunowie.
Z poważaniem,
Zespół FORMEDIS