Eksperci Formedis na początku maja b.r. opracowali Autorski Program Organizacji Rynku Ochrony Zdrowia, którego końcowa wersja została dnia 29.06.2016 przesłana między innymi do Ministerstwa Zdrowia. W jego końcowych fragmentach zachęcaliśmy polityków do odwagi w reformowaniu ochrony zdrowia, zgodnie z zaproponowanymi przez nas zmianami.
Po ogłoszeniu przez Ministerstwo Zdrowia założeń do reformy ochrony zdrowia, z satysfakcją przyjęliśmy fakt, że wiele z naszych propozycji znalazło odzwierciedlenie w zaproponowanym przez obecny rząd projekcie reformy ochrony zdrowia. Żałujemy, że nie wszystkie, w szczególności w zakresie systemu zarządzania i finansowania opieki zdrowotnej.
Program przedstawiony przez Ministerstwo Zdrowia zakłada zmiany w następujących obszarach:
które… idealnie pokrywają się z obszarami wskazanymi w naszym opracowaniu.
Nakłady na ochronę zdrowia
W tym punkcie jesteśmy zgodni co do zasady, że koniecznym jest aby nakłady na ochronę zdrowia wzrosły. Zgadzamy się z Ministrem Zdrowia, że poziom finansowania ochrony zdrowia, ze środków publicznych powinien wzrosnąć do ok. 6,5% PKB. Ale naszym zdaniem to nie wystarczy, żeby osiągnąć wystarczający poziom finansowania ochrony zdrowia.
Dodatkowymi krokami, w tym zakresie, powinno być:
Zdrowie publiczne
Tworzenie polityki prozdrowotnej kraju, pełne przekonanie i zaangażowanie obywateli na rzecz profilaktyki zdrowotnej oraz zdrowego trybu życia jest jednym z najważniejszych elementów polityki zdrowotnej kraju. W tym obszarze jest bardzo dużo do zrobienia a zaniedbania są spore. Ogromną rolę w promocji i edukacji zdrowia i zdrowego trybu życia może i powinna odgrywać szkoła.
Proponowane działania:
System zarządzania i finansowania opieki zdrowotnej
Całkowitym nonsensem są proponowane przez Ministerstwo Zdrowia zmiany w tym zakresie. Likwidacja NFZ i utworzenie w jego miejsce Wojewódzkich Urzędów Zdrowia – całkowicie kontrolowanych przez Wojewodę i dalej przez Ministra Zdrowia, finansowanie ochrony zdrowia z budżetu, to dalsze upolitycznienie ochrony zdrowia i powrót do niechlubnej przeszłości.
Zmiany w finansowaniu zdrowia powinny pójść w całkowicie odwrotnym kierunku. Powinniśmy stworzyć kilka niezależnych publicznych funduszy zdrowia, konkurujących między sobą o pacjenta i świadczeniodawców. Tak jak już wspomniano wcześniej obok publicznych funduszy powinni się pojawić na rynku prywatni ubezpieczyciele. Te dwa filary systemu finansowania ochrony zdrowia pozwolą na osiągnięcie oczekiwanych efektów.
Organizacja leczenia szpitalnego
W tym zakresie plany Ministerstwa Zdrowia w dużej mierze pokrywają się z naszymi propozycjami.
Leczenie szpitalne – hospitalizacja jest najdroższym elementem systemu i to zarówno w obszarze kosztów operacyjnych, jak również niezbędnych nakładów inwestycyjnych. Aktualnie jednym z największych wyzwań dla rządzących krajem jest restrukturyzacja i zoptymalizowanie organizacji leczenia szpitalnego w Polsce. Podstawą do takich działań powinny być rzetelnie wykonane mapy potrzeb zdrowotnych. Odpowiedzą one m.in. na pytanie, ile i jakich szpitali (oddziałów szpitalnych) dany region kraju potrzebuje, a jakich ma nadmiar lub wręcz są one zbędne.
Początkiem zmian w zakresie leczenia szpitalnego powinno być zdefiniowanie pojęcia „szpital”, bo w dzisiejszej rzeczywistości szpitalem jest zarówno szpital posiadający np. 500 łóżek, pełną diagnostykę oraz pełne zabezpieczenie pacjenta poprzez posiadanie oddziału anestezjologii i intensywnej terapii, jak również szpital posiadający ….. 1 łóżko, podstawową, wymaganą przepisami prawa diagnostykę oraz salę nadzoru pooperacyjnego.
Z opublikowanych wersji, opracowanych przez Ministerstwo Zdrowia, map potrzeb zdrowotnych wynika, że w Polsce mamy zbyt wiele niepotrzebnych łóżek szpitalnych, co naszym zdaniem wynika ze zbyt dużej liczby szpitali a w szczególności szpitali powiatowych. Średnia populacja objęta opieką szpitalną przez jeden szpital w Polsce to mniej niż 50.000 mieszkańców, przy jednoczesnych wyliczeniach krajów zachodnioeuropejskich, że jeden wieloprofilowy szpital powinien przypadać na 150 – 200 tys. mieszkańców.
Dodatkowo należy zauważyć, że duża liczba jednorodnych oddziałów w regionie, oprócz niewykorzystanych łóżek, powoduje znaczne rozdrobnienie kontraktów z NFZ na poszczególne szpitale, co w konsekwencji przekłada się na wartość przychodów niewystarczającą do uzyskania rentowności. Szczególnie jest to widoczne na oddziałach położniczych, które często oddalone są od siebie o 20 – 30 km i przyjmują po 200 – 300 porodów rocznie, co siłą praw ekonomii przynosi skutek w postaci ich nierentowności. Warto w tym miejscu wspomnieć, że dla zbilansowania się działalności operacyjnej oddziału położniczego powinien on przyjmować minimum 600 – 800 porodów rocznie.
W związku z powyższym, zaproponowaliśmy w naszym opracowaniu następującą organizację leczenia szpitalnego w Polsce:
Wprowadzenie powyższego systemu organizacji lecznictwa szpitalnego:
Istotnym elementem rynku usług szpitalnych w Polsce są szpitale prywatne. Istotność ta nie jest spowodowana udziałem szpitali prywatnych w rynku leczenia szpitalnego w Polsce ale wyznaczaniem standardów jakościowych, przede wszystkim w zakresie posiadanej infrastruktury, innowacyjności stosowanych metod leczenia jak i również w zakresie zarządzania. Szpitale prywatne, w proponowanym przez nas systemie organizacji rynku ochrony zdrowia, byłyby bardzo ważnym partnerem instytucji ubezpieczeniowych, oferujących prywatne ubezpieczenia zdrowotne.
Organizacja i rola podstawowej opieki zdrowotnej
Podstawowa opieka zdrowotna (POZ) powinna stanowić fundament skoordynowanej opieki zdrowotnej nad Polakami a lekarz podstawowej opieki zdrowotnej powinien być demiurgiem i koordynatorem tej opieki, stanowiąc główny element polskiego systemu ochrony zdrowia. Lekarz POZ musi być prawdziwym „lekarzem rodzinnym” i znać wszystkie aktualne potrzeby zdrowotne pacjentów będących pod jego opieką. Ma być opiekunem pacjenta i jego przewodnikiem po „labiryncie” ochrony zdrowia oraz brać czynny udział w leczeniu pacjenta na każdym etapie tego procesu. W obszarze zainteresowania lekarza POZ powinny znaleźć się profilaktyka i diagnostyka, albowiem należą one do najważniejszych elementów kształtujących skuteczność ochrony zdrowia. W systemie ochrony zdrowia powinien pojawić się obowiązek sporządzania przez lekarza POZ dla każdego ze swoich podopiecznych harmonogramu obowiązkowych badań diagnostycznych dostosowanych do wieku i płci pacjenta oraz jego schorzeń System z kolei powinien „wymuszać” na pacjencie przeprowadzanie badań diagnostycznych jak również uczestnictwo w programach profilaktycznych. Pacjent, który nie realizowałby zaleconych badań diagnostycznych, ponosiłby konsekwencje w postaci np. podniesienia składki powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego a w skrajnych przypadkach nawet skreślenia z wykazu osób uprawnionych do korzystania z bezpłatnej ochrony zdrowia. Nierozerwalnym i niezmiernie istotnym elementem podstawowej opieki zdrowotnej powinno być również miejsce i rola pielęgniarki oraz położnej podstawowej opieki zdrowotnej. Aby ta koordynacja była zapewniona, w pełni się zgadzamy z Ministerstwem Zdrowia, że lekarz, pielęgniarka, położna muszą stanowić jeden zespół, nadzorowany przez lekarza podstawowej opieki zdrowotnej.
Dodatkowo, w naszym opracowaniu proponowaliśmy:
Pacjent chce być leczony dobrze, szybko i w ramach posiadanego ubezpieczenia zdrowotnego. Chce też być leczony w warunkach odpowiadających wymaganiom XXI wieku a infrastruktura wielu szpitali, w tym w szczególności szpitali powiatowych (ze względu na brak środków) przywołuje raczej XIX-wieczne standardy. Przerażenie budzą przede wszystkim oddziały dziecięce – ile jest wart kraj, ile są warci jego politycy, którzy nie dbają o „swoje” dzieci..?
Zdrowie obok bezpieczeństwa jest podstawową potrzebą społeczeństwa i ta grupa polityków, która to zrozumie i zabezpieczy podstawowe potrzeby wyborców w zakresie ochrony zdrowia, będzie grupą wygraną na wiele lat.
Panie i Panowie politycy – odwagi!!
Komentarz Formedis do proponowanej przez Ministerstwo Zdrowia reformy ochrony zdrowia – wersja pdf
Autorski program organizacji rynku ochrony zdrowia w Polsce – pobierz